16 Januari 2010

Cerita, Kisah, Hikayat Hang Tuah

Hikayat Hang Tuah - Cerita, Kisah, Hikayat Hang TuahHikayat Hang Tuah merupakan sebuah karya sastra Melayu yang sangat terkenal, cerita tentang Hang Tuah.

Pada masa keemasan Kerajaan Malaka tersebutlah Kisah, Cerita Hang Tuah, seorang laksamana perkasa. Ia berasal dari rakyat biasa, lahir sebuah gubug usang. Namun berkat keberaniannya, Hang Tuah amat dikasihi dan akhirnya menjadi orang kepercayaan Raja. Maka tampillah Hang Tuah sebagai pemuka kerajaan.

Dalam Kisah, Cerita, Hang Tuah memiliki beberapa sahabat dekat: Hang Jebat, Hang Kesturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu. Beberapa pendapat mengatakan kedua tokoh terakhir sebenarnya hanya satu orang dua nama. Namun adapula berpendapat kelima kawan diatas adalah versi Melayu dari para Pandawa lima, tokoh utama dalam wiracarita Mahabharata.

Kisah, cerita Hikayat Hang Tuah berputar pada kesetiaan Hang Tuah pada sang Sultan. Bahkan ketika Hang Tuah dikhianati lalu dibuang, teman karibnya, Hang Jebat yang memberontak membelanya tapi akhirnya malah dibunuh. Bagi kalangan Bangsa Melayu masih kontroversial. Siapakah yang benar: Hang Tuah atau Hang Jebat?

Setting cerita Hang Tuah di Malaka sekitar abad ke-14 Masehi. Sebab banyak diceritakan dalam hikayat tersebut, perseteruan antara Malaka dan Majapahit.

Banyak kritik ditujukan kepada orang Jawa dalam Cerita, Kisah hikayat Hang Tuah inih. Meskipun begitu senjata paling ampuh, yaitu sebilah keris, berasal dari Majapahit. Malah cerita, Kisah nya Hang Tuah lima bersaudara dikatakan menuntut banyak ilmu kebatinan dari petapa Jawa.
---------------
Punya pendapat Cerita, Kisah, Hikayat Hang Tuah?

10 komentar:

  1. hmm.... gitu ya... bukannya sekitar abad ke 15 bro??

    BalasHapus
  2. Sedangkan cerita, hikayat kisah Hang Tuah ini ada yg mengatakan sebagai sebuah mitos..

    BalasHapus
  3. enak kali nampaknya...jadi ingin coba..

    yuk kita berbisnis http://tukangsandal.blogspot.com

    BalasHapus
  4. kok ceritanya sedikit, yg lengkap donk...

    BalasHapus
  5. CERITA KURANG BANYAK.BANYAKIN DIKIT NAPA

    BalasHapus
  6. . cRta'a kRang jLas negH....
    . jdi kgaK tw jLan cRta'a....................

    BalasHapus
  7. tau nih buat tugas bahasa nih :(

    BalasHapus
  8. ceritanya menakjubkan :)

    BalasHapus
  9. I don't know i dont understand.. What are u talking about? Can u translate In english? Im sorry im from uk!!! Thx >.<

    BalasHapus
  10. salam.maaf jika bercanggah.ini adalah mengikut kajian yang dilakukan dengan mengunakan ilmu dalaman yang diwarisi.
    hang tuah berbangsa china muslim
    berasal dr ghuang zhoa china
    nama sebenarnya hang thou ah
    hang tuah gelaran nama diberikan oleh ayah angkatnya dimelaka iaitu hulubalang melaka.
    berguru dengan arwah adi putra
    pepatah takkan melayu hilang didunia adalah pesanan dari gurunya adi putra
    hang tuah diamanah oleh gurunya untuk menjaga tanah melayu termasuk bangsa melayu.
    kerana bangsa melayu peneraju akhir yang digelar bangsa tamin.
    membawa dri untuk ketenangan ke dearah dalam negeri perak dan berdukacita diatas kematian tamingsari dan hang jebat.
    lalu membawa diri untuk kejalan allah menuju ke daerah pattani dan menetap disana.menghembuskan nafas terakhir di bumi pattani dan makamnya bersebelahan dengan sebua masjid kerisik di dlm daerah pattani.

    taminsari dibunuh oleh hang tuah bukan atas kerelaan nya sendiri iainya dirancang oleh pihak tertentu.
    sewaktu zaman kegemilangan hang tuah amatlah hebat.arwah mempunyai firasat yang hebat.keris tamingasari tidaklah sebesar mana hanya panjangnya sejengkal sahaja.diperbuat dr kayu yang terdapat di daerah indonesia.diperbuat khas oleh guru taminsari sendiri.kisah ini telah berlalu hampir 500 tahun atau mungkin lebih.dan di hikayatkan baru hanya 100 tahun atau mungkin kurang atau mungkin kurang dari 200 tahun.tiada manusia sekarang yang hidup sehingga 300 tahun.tiada pewaris hayat kisah hang tuah ini yang tinggal hanya kajian sains sahaja.ilmu allah ini luas jika kita pelajari kita pasti boeh mendaptkannya..ins’allah.maaf tiada bukti boleh saya buktikan..anggap sahaja cerita ini satu dongengan untuk bercerita melalui ilmu diwariskan.

    BalasHapus

Banyak Dibaca