29 September 2008

Ketupat Hari Raya Khas Melayu Riau

Ketupat Hari Raya Khas Melayu Riau  BULAN puasa ini menjadi bulan yang sangat penting bagi umat muslim untuk semakin mendekatkan diri kepada Allah SWT dan dengan sesama umat manusia, serta menjadi awal baru untuk menjadi manusia yang lebih baik di hadapan sang Pencipta. Hari Raya yang tak lagi lama akan datang merupakan hari perayaan kemenangan setelah berpuasa sebulan penuh.

Ada sebuah tradisi Melayu yang akhir-akhir ini mulai dilupakan masyarakat perkotaan, yaitu ketupat hari raya. Ketupat - Beras rebus yang dibungkus dengan daun kelapa - Merupakan makanan khas melayu ketika menyambut bulan puasa. Biasa tiga hari sebelum Hari Raya Idul Fitri, kepala keluarga mencari pucuk kelapa yang masih juda berwarna putih untuk dianyam dijadikan ketupat. Ketupan diisi dengan beras dan direbus pada malam hari raya. Ketupat biasanya dipasangkan dengan gulai ayam.

Anda di Pekanbaru ingin menikmati ketupat khas melayu datang saja ke Perum Wisma Kualu Permai Blog No 1, Jl Sukakarya Ujung Panam, Pekanbaru (rumah saya).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Banyak Dibaca